Friday, July 23, 2021

 "প্রবারণা"--বহুজন হিতায়-সুখায় ও বোধিতে উত্তরণ 


ভিক্ষু সুমনপাল

সিদ্ধার্থ গৌতম কোন কাল্পনিক চরিত্র নয়, নয় কোন অদৃশ্য স্থান চ্যুত অলৌকিক সত্ত্বা। ইতিহাসের পটভূমিকায় তাঁর অবস্থান। সে সময়ের আর্থসামাজিক পরিবেশ ও সাংস্কৃতিক পরিমণ্ডলের চাহিদার পরিপ্রেক্ষিতে তাঁর আবির্ভাব এবং  মধ্যমপন্হা আবিষ্কার ও উপহার।বলতে গেলে এক নতুন দিকনির্দেশনা।

সেই নতুন দিশার পরিপূর্ণতায় ও  ত্রৈমাসিক কর্ম সাধনার আবর্তিত রূপ প্রবারণা। 'প্রবারণা’ শব্দের অর্থ  আহ্বান, ত্যাগ, ভিক্ষুসংঘের বর্ষাবাস পরিসমাপ্তি, বর্ষাবাস ত্যাগের কার্য অথবা শিষ্টাচার, প্রায়শ্চিত্ত অর্থে প্রযুক্ত।  

‘মহাস্হবির শান্তরক্ষিত’ মহোদয় প্রণীত পালি-বাংলা অভিধানে ‘পবারণা’ বা ‘প্রবারণা’ শব্দটির অর্থ উল্লেখিত রয়েছে যথাক্রমে নিমন্ত্রণ, আহ্বান, মিনতি, অনুরোধ, নিষেধ, ত্যাগ, শেষ, সমাপ্তি প্রভৃতি। অতএব,  "প্র" উপসর্গের সঙ্গে "বারণ" শব্দ যোগে  ‘প্রবারণা’ শব্দটি বারণ করা, নিষেধ করা, পরিত্যাগ করা, সমাপ্ত করা, অর্থে সমধিক প্রয়োগসিদ্ধ শব্দ হিসেবেও ব্যবহৃত। কিন্তু শিক্ষার পরিসমাপ্তি নয়, কারণ শিক্ষার পরিসমাপ্তি হতে পারে না, যতক্ষণ না পর্যন্ত সত্ত্বার বোধিচিত্তে উত্তরণ ঘটছে। অর্থাৎ অশৈখ্যে উপনীত হচ্ছে। বরং বলা যায় প্রবারণা হল ইন্দ্রিয়সমূহের স্থূলতা থেকে সূক্ষ্মতর সংযমতার ও নীতি আদর্শের শিক্ষা যা মানব কল্যাণে বিতরণ করা।

বর্ষাবাস শেষে ভিক্ষুগণ তাঁদের দোষত্রুটি অপর ভিক্ষু তথা সংঘের নিকট প্রকাশ তথা প্রায়শ্চিত্ত বিধানের আহ্বান; এমনকি জ্ঞাত ও অজ্ঞাতসারে কোনো অপরাধ হয়ে থাকলে তার জন্যও ক্ষমা প্রার্থনায় প্রবারণার পূর্ণতা।

প্রবারণা চতুর্দশী অথবা পঞ্চদশী তিথিতে সম্পাদন করতে হয়। বিনয়ে 
চার প্রকার প্রবারণা কর্মের বিধান আছে। যথা (১) ধর্ম বিরুদ্ধ বর্গের (সংঘের একাংশ) প্রবারণা, (২) ধর্ম বিরুদ্ধ সমগ্র সংঘের প্রবারণা, (৩) ধর্মানুকুল বর্গের প্রবারণা এবং (৪) ধর্মানুকুল সমগ্র সংঘের প্রবারণা। 

এখানে শাস্ত্রের কিছু ঘটনাবলী বা কাহিনীর অবতরণা না করে কিছু প্রাসঙ্গিক বিষয়ের আলোচনার অবকাশ রাখবো। সেই ঘটনাবলী বা কাহিনী সকলের গোচরিভূত সুতরাং চর্বিত চর্বন না করাই বাঞ্চনীয় হবে বলে মনে করি।

ভিক্ষুদের মধ্যে সংঘটিত ক্ষুদ্রাণুক্ষুদ্র অপরাধ স্বীকার করে ভবিষ্যতে ত্রুটিমুক্ত থাকাই প্রবারণার উদ্দেশ্য। কাজেই প্রবারণার মূল প্রতিপাদ্য বিষয়কে সংক্ষেপে বলা যায় অন্যায় বা অকুশলকে বর্জন এবং ন্যায় বা কুশলকে বরণ করার অঙ্গীকার। 

আরও এক‌টি প্রতিপাদ্য বিষয় যা উল্লেখ না করলে বুদ্ধের গুরুত্ব লঘু হয়ে যায়, সেটি হল বুদ্ধের সাংঘিক জীবনে গণতান্ত্রিক ব্যবস্থার প্রবর্তন যা জাতি, বর্ণ, গোত্র, শ্রেণী নির্বিশেষে সবার জন্য উম্মুক্ত ছিল। এবং বুদ্ধের সাংঘিক জীবনে একে অপরের প্রতি শ্রদ্ধা, সম্মান, সাম্য ও ঐক্য স্হাপন। এক কথায় বলা যায় ভিক্ষুসংঘের একটি বিনয়িক ও সৌজন্যমূলক আবশ্যিক আচরণীয় বিধি। 

ভিক্ষুসংঘ মহাকারুণিক বুদ্ধের 
কল্যাণধর্ম ‘‘চরথ ভিক্খবে চারিকং, বহুজন হিতায় বহুজন সুখায়। লোকানুকম্পায় অত্থায় হিতায় সুখায়.... , মা একেন দ্বে অগমিত্থ। দেসেথ ভিক্খবে, ধম্মং আদিকল্যাণং, মজ্ঝেকল্যাণং, পরিযোসানকল্যাণং। সাত্থং সব্যঞ্জণং কেবল পরিপুণ্ণং পরিসুদ্ধং .............।" 

তাঁর অমেয় মৈত্রী বাণী দ্বারা জগৎ জয় এবং তাঁর এই মন্ত্রে স্নাত হয়েছিল আসমুদ্র হিমাচল। তাঁর বোধিজ্ঞান ভারতভূমির সীমানা পেরিয়ে বন্দিত দেশ দেশান্তরে। 

তাঁর নির্দেশ ‘বহুজন হিতায়' বলতে জাগতিক বা পার্থিব সমৃদ্ধি, হিত কিংবা মঙ্গল বার্তা আর দ্বিতীয়টি আধ্যাত্মিক সুখ শান্তি ইত্যাদি। আর সমগ্র প্রাণী তথা মানব কল্যাণার্থে; 
আদিতে - কল্যাণযুক্ত ধর্ম বলতে (দান) ওয়েলফেয়ার ইকোনমি অর্থাৎ কল্যাণযুক্ত অর্থনীতি কেমন হবে, এবং সম্পদের সুষম বন্টনের দিকে আলোকপাত করেছেন। আমরা ভিক্ষু বিনয়ে দৃষ্টিপাত করলে দেখি, ভিক্ষুগণ কোন কিছু সঞ্চয় করতে পারে না, কিন্তু অঙ্গুত্তর নিকায়ের বালাম সুত্তে দানের ক্ষেত্র এবং   
দানের তারতম্য তথা উন্নত ক্ষেত্রে দান দিতে উদ্বুদ্ধ করছেন, এই কথার তাৎপর্য উপলব্ধি করলেই জানা যায় দানের সুষম বন্টনের প্রয়োজনীয়তা।
সে সময়ের আর্থসামাজিক কথা  বিবেচনা করে বুদ্ধ এই বিজ্ঞপ্তি দিকে দিকে বিঘোষিত করিয়েছিলেন। 

মধ্য - কল্যাণযুক্ত ধর্ম বলতে (শীল) মানুষের মধ্যে নৈতিকতা সদাচার জীবন যাপনের কর্মকুশলতা। সামাজিক স্হিতিশীলতা, সদ্ভাবপূর্ণ, বৈরীতাহীন সুষ্ঠু জীবন যাপনের প্রয়াস ও প্রয়োগ ঘটাতে হবে।

অন্তে - কল্যাণযুক্ত ধর্ম বলতে (জ্ঞান বা প্রজ্ঞা) উন্নত জ্ঞান সম্প্রযুক্ত চিন্তা চেতনার উন্মেষ ঘটানো। যা সদর্থক বৈশিষ্ট্যজ্ঞাপক লক্ষণ শুধুই পরিপূর্ণ ও পরিশুদ্ধিতার নির্যাস অনুসন্ধান করা। কিংবা এও চর্যার উপযুক্ত নির্দেশনা শীল, সমাধি, প্রজ্ঞা নিরবিচ্ছিন্ন অনুশীলনে উন্নত সোপানের বা প্রগতির কুঞ্চিকা খোঁজা। 

বুদ্ধের এই কল্যাণধর্মের আর এক‌টি গুরুত্বপূর্ণ নির্দেশিকা হলো মৈত্রীর বাতাবরণে সকলকে সিক্ত করা। এক কথায় বলতে হয় আত্মকল্যাণ ও পরার্থে নিজেকে সঁপে দেওয়া। সকলের প্রতি সম্প্রীতি, সদ্ভাব ও ভ্রাতৃত্বের বন্ধনে স্নাত হওয়া। ভিক্ষুদের দিক বিদিক ছড়িয়ে পরার আর একটি কারণ হলো ভিক্ষুসংঘের হাত ধরে প্রতিবেশী রাজ্য তথা দেশের সঙ্গে সুসম্পর্ক সৃষ্টি করা। যেমনটি আমরা দেখতে পাই মগধ রাজ বিম্বিসার ও তক্ষশীলা রাজ পুক্করোসাতি উভয়ের মধ্যে বুদ্ধবাণী আদান প্রদানের মধ্য দিয়ে আন্তর্জাতিক সুসম্পর্ক তৈরী হয়েছিল। পরবর্তীতে দেখা যায় রাজা পুক্করোসাতি রাজপাট ত্যাগ করে বুদ্ধের সংঘভুক্ত হয়েছিলেন।

                  পরিশিষ্ট (১)
বৌদ্ধ নিকায়, শাস্ত্র, ইতিহাসের পরিপ্রেক্ষিতে বলতে গেলে বুদ্ধের জীবনীতে বেশ কিছু গরমিল ও অসামঞ্জস্যতা পরিলক্ষিত হয়। তা কিন্তু বিবেকের কষ্টিপাথরে যাচাই করা একান্ত অপরিহার্য। যা পণ্ডিত বেদনীয় ও উত্তর প্রজন্মের ধ্যান ধারণায় মরিচিকার প্রলেপ মুক্ত সংশয় দূর করতে সক্ষম হবে।

এই যুক্তি বিষয়ে কালাম সূত্রে, বুদ্ধ কিছু বিষয়ে শোনা মাত্র বিশ্বাস করতে অথবা অন্ধের মত বিশ্বাস করতে বারণ করেছেন, 
সেগুলি হলো -

* জনশ্রুতি হয়ে আসছে সেগুলি গ্রহণ বা বর্জন করবেন না -"মা অনুস্সবেন"।
* পরম্পরাগত বা ঐতিহ্যগত বলে বিশ্বাস করবেন না -"মা পরম্পরায়"।
* এরূপ প্রবাদ আছে বলে বিশ্বাস করবেন না -"মা ইতিকিরায"।
* শাস্ত্রে আছে বলে বিশ্বাস করবেন না -"মা পিটকাসম্পাদনে"।
* যুক্তি ও তর্ক সিদ্ধ বলে বিশ্বাস 
করবেন না কারণ অনেক সময় অপযুক্তিও হতে পারে -"মা তক্কহেতু"।
* অনুমান বশতঃ বলে বিশ্বাস 
করবেন না -"মা নযহেতু"।
* এই কারণে এরূপ ঐ কারণে এরূপ হয় না -"মা আকার পরিবিতক্কেন"।
* নিজের মতের সঙ্গে মিল অমিল সত্য অসত্য বলে গ্রহণ করবেন না -"মা দিট্ঠি-নিজ্ঝানক্খনতিযা"।
* কোন বক্তার বাগ্মীতায় বিমুগ্ধ হয়ে কোন কিছু গ্রহণ করবেন না -"মা ভব্বরূপতায"।
* কোন গুরুজন বা ধর্মগুরুর প্রতি শ্রদ্ধাসম্পন্ন হয়ে কোন কিছু বিশ্বাস 
করবেন না -"মা সমণো ন গরূতি"। 

এর থেকেই বোঝা যায় বুদ্ধ কেমন প্রগতিশীল ছিলেন এবং ব্যক্তি ও বাক্ স্বাধীনতায় কতটা উদারনীতি অবলম্বন করতেন। 

আমাদের হাতের কাছে যে বুদ্ধ জীবনী উপলব্ধ হয় তা বুদ্ধের পরিনির্বাণের পাঁচশত বছর পর রচিত হয়। সেই রচনার কৃতিত্বও কিন্তু "সর্বাস্তিবাদ" সম্প্রদায়ের প্রাপ্য। কেননা বুদ্ধ জীবনী রচনার ধারাবাহিকতায় ইতিহাস তথা কালের প্রেক্ষিতে যে পাঁচটি বুদ্ধ জীবনী পাই তা বিভিন্ন পরম্পরার ঐতিহ্যমণ্ডিত জীবনী গ্রন্হ। যা সিদ্ধার্থ গৌতম তথা বুদ্ধ জীবনীর আধার। 

এসব জীবন চরিতের মধ্যে, দ্বিতীয় শতাব্দীতে অশ্বঘোষ বিরচিত "বুদ্ধচরিত" ২৮ সর্গে মহাকাব্যটি বুদ্ধের প্রথম জীবনী গ্রন্হ। 

তৃতীয় শতাব্দীতে "সর্বাস্তিবাদী" নিকায়ের দ্বারা রচিত "ললিতবিস্তর" বুদ্ধের দ্বিতীয় জীবনী গ্রন্থ। 

চতুর্থ শতাব্দীতে "মহাসাংঘিক লোকোত্তরবাদ" নিকায় ঐতিহ্যের "মহাবস্তু" নামক অপর একটি জীবনী গ্রন্থ উপল‌দ্ধ হয়।

তৃতীয় হতে ষষ্ঠ শতাব্দীতে ধাপে ধাপে "ধর্মগুপ্তক" নিকায় ঐতিহ্যের "অভিনিষ্ক্রমণ সূত্র" বুদ্ধের অপর এক‌টি সুবিশাল জীবনী গ্রন্হ। 

পঞ্চম শতাব্দীতে আচার্য বুদ্ধঘোষ বিরচিত "থেরবাদ" নিকায় ঐতিহ্যের "নিদানকথা" সর্বশেষ জীবনী গ্রন্থ। যেটি প্রায় বুদ্ধের পরিনির্বাণের এক হাজার বছর পর রচিত।

আমাদের এটা ভুলে গেলে চলবে না তিনি ছিলেন রক্ত মাংসে গড়া একজন পরিপূর্ণ ও আধুনিক মানুষ।  তাঁর প্রতিটি কথায়, কর্মে ও চিন্তা চেতনায় চির সমুজ্জ্বল। 

বৌদ্ধ সাহিত্যের অংশ বিশেষ জাতক, মহাপদান সুত্ত, আচরিয়ভূত সুত্ত, অরিযপরিযেসনা সুত্ত, পব্বজ্জা সুত্ত ইত্যাদি গ্রন্থে বুদ্ধের কিছু অংশ বিশেষ পাওয়া গেলেও পূর্ণাঙ্গ জীবনী পিটক সাহিত্যে কোথাও উপল‌দ্ধ নয়। বিভিন্ন সময়ে উপলব্ধ ও ঐতিহ্যপূর্ণ জীবনীগ্রন্থে বেশির ভাগ ক্ষেত্রেই অলৌকিক বা মিথ ও অতিরঞ্জিত করে উপস্থাপন করা হয়েছে।    

বর্তমান সময়েও যদি আমরা লক্ষ করি দেখব যে কোন মানুষের ক্ষেত্রে সহজেই মিথ কাহিনী জুড়ে দেয় জ্ঞাত বা অজ্ঞাতসারে। ঠিক তদ্রুপ  "ললিতবিস্তর ও মহাবস্তু" প্রভৃতি গ্রন্থে বুদ্ধকে লোকোত্তর বা দেবাতিদেব কিংবা সর্বোৎকৃষ্ট চরিত্রের সংমিশ্রণ ঘটানো হয়েছে, যেন তাঁর অবস্থান পার্থিব জগতের থেকে উর্দ্ধে।

এসব কল্পকাহিনী থাকা সত্ত্বেও উল্লেখিত গ্রন্থগুলি থেকে অতিপ্রাকৃত কাহিনীগুলিকে বাদ দিয়ে এবং ত্রুটিমুক্ত করে সাধারণ ও যৌক্তিক বিবরণগুলিকে সংগ্রহ করে বুদ্ধ জীবনের পরিশীলিত বিভিন্ন দিক আলোকপাত করা একান্ত বাঞ্চনীয়। 

অলৌকিক কল্পকাহিনী মধ্যে থেকে খুব অল্পসংখ্যক তথ্য ও ইতিহাস নির্ভর হলেও বুদ্ধের ঐতিহাসিকতা নিয়ে কোন সন্দেহের অবকাশ থাকতে পারে না।

                পরিশিষ্ট (২)
আমরা থেরবাদ বৌদ্ধরা বিশেষ করে দক্ষিণ-পূর্ব এশিয়ার দেশ গুলির বৌদ্ধ ধর্মাবলম্বীদের মধ্যে একটা বিশ্বাস বুদ্ধ আষাঢ়ী পূর্ণিমা তিথিতে মাতৃদেবীকে অভিধর্ম দেশনা করার জন্যে অদৃশ্য লোকে গমন করেছিলেন এবং তিন মাস পর সেখান থেকে অবতরণ করেন। 

স্বাভাবিকভাবে এখন প্রশ্ন আসে বুদ্ধ স্ববিরোধী কথা উপস্থাপন করছেন। যেমন আমরা পিটক সাহিত্যের সর্বত্রই দেখতে পাই ভিক্ষুসংঘ অষ্ট পুদ্গল যুক্ত পরিপূর্ণ মুক্ত ও শুদ্ধ সিদ্ধ। এবং আরো দেখতে পাই বুদ্ধের মুখনিঃসৃত বাণী শ্রবণ করার সঙ্গে সঙ্গেই অরহত্ত্ব ফলে উপনীত হন। এবং এও আমরা অবগত যে বুদ্ধ তাঁর "পঠম ধম্ম দেসনা" পঞ্চবর্গীয় ভিক্ষুদের প্রথম পরিবেশণ করেন। 

কারণ তাঁরা ধ্যানে জ্ঞানে উন্নত ও পরিপূর্ণ পরিশুদ্ধ। সেই কারণে উরুবেলা থেকে দীর্ঘ পথ পরিক্রমায় সারনাথ উপনীত হন। তখন কেন তিনি তাঁর প্রথম উপলব্ধ জ্ঞানের আলোকসম্পাত মাতৃদেবীকে দেশনা করেন নি। কেন তিনি পঞ্চবর্গীয় অনুগামিবৃন্দদের চয়ন করলেন। 

সোতাপত্তি, সকদাগামী, অনাগামী, অরহৎ গণ যদি ধ্যানে জ্ঞানে উন্নত হন এবং অদৃশ্য সত্ত্বা যদি তাঁদের পূজা সৎকার বন্দনা করেন, তাঁরা যদি বুদ্ধের বাণী শ্রবণ করা মাত্রই দুঃখের অন্তসাধন করতে পারেন, তাহলে বুদ্ধ তাঁর ভিক্ষুদের অভিধর্ম দেশনা না করে অ্যাননোন বা অদৃশ্য স্থানে কেন গমন করলেন। 

বৌদ্ধ সাহিত্যে ও পিটক সাহিত্যের এই দ্বৈততা ও স্ববিরোধী ঘটনাবলী ও কথোপকথন এগুলি বুদ্ধ পরবর্তী ভিন্ন সম্প্রদায় বুদ্ধ তথা বৌদ্ধধর্মের বিকৃতির সুস্পষ্ট প্রমাণ। 

থেরবাদ সাহিত্য তথা পিটক সাহিত্যে কোথাও বুদ্ধ বলেন নি যে তিনি মাতৃদেবীকে মুক্ত করার জন্যে সশরীরে অদৃশ্য স্থানে আরোহণ করেছিলেন। এসব বুদ্ধ পরবর্তী পিটক বহির্ভূত কল্পিত ঘটনা মাত্র। এই কল্পকাহিনীর মধ্যে ইঙ্গিত সূক্ষ্মভাবে রেখে গেছেন, তা হলো  বুদ্ধ ও তাঁর প্রবর্তিত ভিক্ষুসংঘের গুরুত্ব খাটো করা জন্য, নচেৎ বুদ্ধকে অতিমাত্রায় দেবতাতিদেব বানানো  অথবা তাঁর প্রতি অতি শ্রদ্ধাবোধ দেখিয়েছেন কিংবা বুদ্ধকে অকৃতজ্ঞ হিসেবে উপস্থাপন করতে চেয়েছেন যে নিজের জন্মধাত্রী মাকে ভুলেই গেছেন, কিংবা এখানে তাঁকে স্বার্থপর হিসেবে দেখাতে চেয়েছেন, কিংবা বুদ্ধ মাতৃদেবীর প্রতি কৃতজ্ঞতাবোধ পোষণ করেছেন এসব সুপ্ত ও  সূক্ষ্ম অভিব্যক্তির ছোঁয়া ছাড়া আর কিছুই হতে পারে না।

                  পরিশিষ্ট (৩)
বুদ্ধ এমন এক পরিপূর্ণ ও পরিশীলিত আধুনিক মানুষ ছিলেন যে, বর্গীর আক্রমণ দেখিয়ে ঘুম পাড়ানি গান শোনান নি, কিংবা ললিপপ চুষিয়ে কান্না থামান নি, অদৃশ্য দুর্গতির ভয়ও দেখায় নি আবার অদৃশ্য সুযোগ সুবিধাও দেখায় নি। এখানে বুদ্ধের সঙ্গে অন্যান্য তথাকথিত প্রেরিত ব্যক্তিবর্গের ফারাক। "অত্ত-দীপ বিহরথ, অত্ত-সরণ ন অঞ্ঞসরণ, ধম্ম-দীপ বিহরথ, ধম্ম-সরণ, ন অঞ্ঞ-সরণ"। কিংবা মহাপরিনির্বাণ সূত্রের স্বগতোক্তি "তুম্হে কিচ্ছং আতপ্পং অক্খতরো তথাগতো"। এখানে বুদ্ধ তাঁর সরণও নিতে বলেন নি। "কম্মদাযাদ ও কম্মপটিসরণা" করতে বুদ্ধ সদা উদ্ধুদ্ধ করেছেন। দসধম্ম সুত্তে ধ্বনিত আত্মনিয়ন্ত্রন, কর্ম যদি উত্তরাধিকারী হয় এবং কর্ম যদি প্রতিসরণ হয় তাহলে কেউ কাউকে পরিত্রাণ দিতে পারে না বা কোথাও গমনোপযোগী হতে পারে না।

মাতা পিতার প্রতি কতঞ্ঞুতা হয়ে মঙ্গল সুত্তের মাতাপিতু উপট্ঠানং এর মর্মার্থের যথোপযুক্ত প্রয়োগ ও প্রতিফলন ঘটাতে হবে, তবেই হবে মাতাপিতার প্রতি যথার্থ কৃতজ্ঞতা ও ঋণ মুক্ত হওয়া যায়। 

পরিশেষে বলা যায় দুঃখের অনল শিখা নির্বাপন করে সেই ভষ্মের উপরে শান্তির ঠিকানা নির্মাণ করাই বুদ্ধ জীবন পন্হা। সেই শান্তির ঠিকানা সবার জন্য উম্মুক্ত। কারো করুণা নির্ভর করে সেখানে পারি জমাতে হয় না। আপন চেষ্টায় স্বকীয় বলে উত্তরণ ঘটানো যায়। জটিল জীবন যন্ত্রনার গ্রন্হি থেকে বেরুনোর পথই বুদ্ধ পন্হা। এককথায় তাঁর পথ মুক্তবুদ্ধির পথ, স্বাধীন চিন্তার ও মননশীলতার পথ।

 

Good morning all. Today we are here to address and inculcate a resolution on preventing religion-based discrimination and follow the values of peace and harmony. Let us remember the words of Rabindranath Tagore when he says in "The Religion of Man" that which holds the essence of a man is religion. On the basis of that, we may safely opine that the absolute formation of human identity depends upon the peaceful and selfless religious exercise. To hold up boastfully one's own religion is to devaluing the merit of other religions. If we take a brief survey of the contributions of all religious preachers or leaders, moral of the story is that all of them suggested to devote oneself for the cause of humanity. Only through recognition of others, we may recognise ourselves and we get recognised by others. So by causing pain to others, we are threatening our own existence because violence begets violence. It is only through the practice of tolerance and a sense of togetherness that we can transform hatred into harmony.

 

 We are no longer in the same world we used to live once. Covid19 changes the world. As per the guidelines conveyed by the Governments, scientists and the doctors, we need to maintain a state of isolation and separation in all social spheres just to prevent the spread of the virus. Having said that, we should follow the instructions to make us safe and to make others secure. We should maintain social distancing with a minimum of six feet distance, and to materialise it, gatherings in any form must be avoided, whether be it public space or religious place or institutional place, failing which one may cause risk or threat to many lives.


The deadly Corona Virus also known as Covid-19 has deeply affected the global system in all respects. This outbreak does also affect the education sector globally. The Covid-19 pandemic forced many schools and colleges to remain closed for a long period. Several areas are affected worldwide and there is a fear of losing this whole ongoing semester or even more in the coming future. Various schools, colleges, and universities have discontinued traditional or face-to-face teaching. It is likely to be online since uncertainty to get back to normalcy remains. As social distancing is preeminent at this stage, this will surely cause negative effects on learning opportunities. Educational units are struggling to find options to deal with this challenging situation. It becomes evident that planning is an urgent need for both offline and online machine-learning system. This is a situation that demands humanity and unity. There is an urgent need to protect and save our students, faculty, academic staff, communities, societies, and the nation as a whole.

Mostly, the world is on quarantine due to Covid-19 outbreak. Therefore schools, colleges, and universities have embraced abandonment. In such a crisis, this online teaching and online learning can be regarded as the positive remedy for the crisis. This online pedagogy makes the institutions adopt modern technology. This pandemic offers, on the other hand, a lucrative side of online teaching and learning. With the help of online teaching modes, we can congregate a large number of students at any time and in any part of the world. All institutions now fall into internalizing different methods of online pedagogical approaches. Many universities around the world have fully digitalized their operations understanding the need of the hour. Online learning is emerging as a modus operandi amidst this chaos. Therefore, the quality enhancement of online teaching–learning is a much sought after idea at this stage.

But anything new comes with problems, and so does online system of teachings-learning. These difficulties and problems associated with modern technology range from facing technical glitches to welcoming monotony and reluctance. Sometimes student finds online teaching to be boring and unengaging. Availability of online learning has to some extent devalued the depth of studies. Online learning has so much of time and flexibility that students never find time to do it. One on one becomes a distant communication system in online method unless both the parties involve in communication process sincerely. Personal attention is also a huge issue facing online learning. Students want two-way interaction which sometimes gets difficult to implement. The learning process cannot reach its full potential until students practice what they learn. Sometimes, online content is all theoretical and does not let students practice and learn effectively. Mediocre course content is also a major issue. Way of demonstrating materials (concept of 'sharing' in the digital world) might mar the interest of the students. Students are found to be not sufficiently prepared for classes.

 

To conclude, it is online education that caters to immediacy in such times of crisis. Problems can be resolved so that the system can run smoothly. Technical difficulties can be solved by having lectures and presentation in prerecorded mode. Online courses should be made dynamic, interesting, and interactive.  Efforts should be made to humanize the learning process to the best extent possible. Personal attention should be provided to students so that they can easily adapt to this learning environment. Social media and various group forums can be used to communicate with students. Communication is the key to seek the attention of the students, and online method offers this scope like the offline one. The quality of the courses should be improved continuously and teachers must try to give their best. Online programs should be designed in such a way that they are creative, interactive and student friendly so that they do not lose any interest in learning. Educators must spend a lot of time in making effective strategies for giving online instructions. Effective online instructions need feedback from learners, thereby making them an important section in this virtual mode of communication process.  

This new scope of unearthing technology and using it to redefine education will surely help us to reformulate a different concept of literacy in the near future.

Vipassana Meditation and Pandemic Situation (Treatment of Corona Virus)

Bhikkhu Sumanapal

In the past meditation and related matters were considered mystical but modern research has proved that those things should be viewed with more respect. In 1977 American Psychological Association acknowledged this fact when it issued a statement saying, “Meditation may facilitate psychotherapeutic process. At the same time research was,” also encouraged, to evaluate its possible usefulness.”Kutz, Borysenko and Benson, 1985, p1)1

But at the same time in our modern era we have seen phenomenal growth in the field of science and technology and as an effect of it man has become more logical and practical. Now we are not going to accept anything without a solid proof. But in the hoary past due to the absence of a proper healthcare system man had to depend upon ritual and magical practices. But even in those days people took the help of some techniques that truly helped them to maintain their physical and mental well-being. The Buddhist meditation system of Vipassana was one of them. Though human beings are living a comparatively comfortable life due to this development of science and technology, the entire human race is facing a serious challenge in the form of Covid 19 pandemic which has been threatening human civilization around the globe for almost two years. It has been rightly said that after the Second World War the attack of corona virus has become the most devastating disaster for humans and the socioeconomic development of the world.

Diseases especially communicable diseases have a profound impact on mental health. Communicable diseases poseeven a greater threat because in the cases of these diseases the care giver himself is susceptible to the attack of the diseases. Today our world is facing the threat of the attack of corona virus. Due to the attack of this virus even the advanced nations of this world are suffering miserably. It has virtually brought life on this world to a standstill, causing a great loss of precious human lives and a great burden on the world economy. So people from all walks of life are facing a real problem in their day to day existence. People are facing psychological problems 2and in order to help them in such a situation the practice of meditations like vipassana can be of great use. The practice of vipassana meditation can support doctors, patients and the members of the patient’s family in such a crisis like the attack of corona virus.

The main problem associated with the attack of corona virus is that self-isolation and restrictions in movement are causing a great harm to the mental health of the population at large. Mind and body have profound effects on one another. The term psychoneuroumnology means the interrelation between various psychological factors, and the central nervous system. Meditation has a profound effect on our mental health especially stress management. When we are in mood of anxiety and worry stress hormones are released and this creates a psychological load, in other words tremendous mental pressure which causes a great harm to our immune system.  Meditation strengthens our immune system in many ways. It helps the practitioner by increasing the number of his natural killer (N.K.) cells and Blymphocytes.  N.K. cells are white blood cells the function of which is to aim and destroy abnormal or stressed cells.2

Meditations like vipassana are based on the use of stress reduction techniques. Such a practice helps us to decrease the level of our tension and anxiety and even pain. So in a pandemic situation the practice of vipassana will go a long way to complement the treatment of the disease through medication by providing support in the state of a terrible mental anxiety which invariably accompanies physical discomfort resulting from the disease. The global pandemic situation has brought a sea change in our life and work. Health care professionals are having a very tough time and are abnormally overwhelmed and busy. Anxiety and depression have become a part and parcel of their lives. The general public is spending time indoors. Children are forced to spend time within the narrow confinements of their houses, bereaved of the company of their friends and teachers.  People have lost their mental balance due to the loss of their near and dear ones in the attack of the virus or have lost their jobs or are being forced to work and getting very nominal wages. Domestic violence is on the rise.  The situation has grown even worse sometimes due tothe presence of the members of the family suffering from the disease. Senior citizens are the most vulnerable groups. Many of them have got infected and have lost their lives even though most of them have lived within the confinement of the four walls because other people have infected them. So it has become obligatory to maintain a calm and quiet environment in the house which is conducive in maintaining a healthy atmosphere inside the house.

We have already said that the shock or trauma which we all are experiencing is causing great losses in our lives. So every type of meditation should teach us how to face loss or bereavements with mental calm and peace of mind. But even in such situation there is a ray of hope which is promoting a sense of compassion and togetherness.

Vipassana is a kind of mediation which means to see things as they really are, is one of India’s most ancient techniques of meditation. Gotama Buddha rediscovered it and circulated it by teaching to his disciples. Vipassana mediation in reality is a school which prepares us for the struggle called life. Its nature is non-sectarian and so people from all caste creed and belief can practice it in order to get rid of their own defilements. In this way we can attain the fullest liberation which will result in supreme bliss and happiness.

Vipassana system of meditation teaches us to attain self-transformation by way of self-observation. It teaches us to observe our thoughts and emotions without judging or being emotionally involved with them.3 We can start the practice of Vipassana with the aim to concentrate our mind with the observation of our breath.  In this the practitioners are advised to achieve a deep interconnection between the mind and the body. One can experience it by paying orderly and controlled attention on the sensations that arise and disappears in his body. These sensations are the signs of life in our body and this ultimately connects with and conditions the life of the mind. This journey from the physical to the spiritual dissolves all our mental impurities which give birth to a balanced mind in which love and compassion are harmoniously blended. Vipassana helps us to purify our mind and at the same time it helps the practitioner to get rid of many psychological problems.4

We know that corona virus is highly contagious and so is fear. Fear, if not controlled can give rise panic which takes away the power of thinking rationally in man. Vipassana meditation, if properly practised, can rid us of our fear of being a carrier of the disease. This is surely a very important contribution of vipassana meditation. 

Media is worsening the situation. It is publishing real and imaginary news of death and destruction by the virus. Common people who are not in a position to verify them properly are being a victim of mass hysteria. Such propaganda takes away our ability of taking the right decisions. And this paralyse of thinking endangers our lives as well as the lives of our near and dear ones. This increases our anxiety and distress.

A brief introduction to Vipassana: According to the Buddha’s teaching it is ignorance which is principally responsible for our suffering. Vipassana is the most potent technique which we can apply to get rid of our sufferings. Vipassana is based on scientific technique which is designed to enable the practitioner to reach the ultimate goal of human life i.e. nirvana. For this we should start and continue the practice of sila or moral conduct, the aim of which is to attain Samadhi or concentration of mind which purifies it through panna or the wisdom of insight. So by means of Vipassana we can attain panna or experienced anicca, dukkha, and anatta through the practice of vipassana i.e. Buddhist Meditation.

The following are the pancashila (5 precepts) essential for vipassana.

1.     To abstain from killing any being

2.     To abstain from stealing

3.     To abstain from all unlawful sexual activities

4.     To abstain from telling lies

5.     To abstain from all intoxicants

The Buddha told us about for noble truths and the noble eight fold path. They are right understanding, right thought, right speech, right action, right livelihood, right effort, right concentration, and right mindfulness. 

On the whole Vpassana meditation increases our self-awareness and by applying this awareness judiciously we can observe the changing nature of body and mind and gain the experience of impermanence, suffering, and non- substantiality.  We can attain the experience impermanence through feeling i. e. by contact of visible form with the eye, by contact of sound with the ear, by contact of smell with the nose, by contact of taste with the tongue, by contact of touch with the body.

In Vipassana there are ten levels of knowledge. They are sammasena, (theoretical appreciation of impermanence, suffering and non-substantiality), udayabbaya( direct observation which enables the practitioner to experience the dissolution  of nama and rupa), bhanga( observe clearly the phase of dissolution),bhaya( awareness of the dreadfulness of our present existence), adinava( being conscious of the fact that this existence is full of evil), nibbida( knowledge that this very existence is very disgusting), muncitakamyata( Knowledge of the fact that we urgently need to wish for an escapade from this life), patisankha ( being aware of the fact that we should immediately start working for our deliverance), sankharupekkha( awareness of the fact that the time has arrived to be detached from all conditioned phenomena), anuloma( knowledge that would increase our speed of reaching the goal).

Since in vipassana the practitioner strives to attain the realization of anicca they can successfully do it by concentrating on their bodily feeling. We can divide Vipassana into four classes namely Kayanupassana or continuous mindfulness of the body, vedananupassana or continuous mindfulness of the feelings, cittanupassana or continuous observation of the mind,  dhammanupassana or continuous mindfulness of the mental processes, 5

1.     Kayanupassana

This type of meditation advices the learner to concentrate his mind on two objects namely the breathing process and on the rising and falling of the abdomen. The learner also gets the training to observe the functions of the sense organs of the body. This will give us the impression that everything is impermanent and there is very little to suffer for theimpermanence of things or of something that we love and cherish.

Vedananupassana or Continuous Mindfulness of Feelings:

Three kinds of sensations namely pleasant, unpleasant and neutral sensations can be found in our mind. The purpose of vedananupassana is to make the practitioner to be conscious and mindful of these feelings because they give rise to action.

Cittanupassana or Continuous Observation of the Mind:

This sort of Vipassana makes the practitioner aware of the appearance and disappearance of thoughts and emotions such as anger, joy, frustration, hatred, live, etc..

Dhammanuppasana or Continuous Mindfulness of Mental Processes)

This type of Vipassana teaches the learner the art of concentrating on the negative traits of the mind namely lust, doubt, anger, sloth and the clinging nature of the mind.

Benefits of Vipassana:

Vipassana meditation can help the life and professional skill of a healthcare give in the following ways: It gives them job satisfaction, resilience from stress, and increases their self-compassion. The practice of Vipassana enhances their capacity to fight and reduce stress as well as contributes to a better sleeping habit which is part and parcel of stress reduction.6 Brain researchers too have identified this capacity of the human nervous system. It is said that if Vipassana is practised for a long time the practitioner can achieve a higher state of consciousness. (Mason et all 1997). Vipassana can work simultaneously with conventional psychotherapy without harming its efficacy in any way. Vipassana meditation can be used as a means to broadening our consciousness and make life more meaningful and pleasurable. In this way we can attain all the results of psychotherapy from Vipassana. We can get relief from pent up anxiety and tension by the practice of Vipassana. At the same time Vipassana helps us to get rid of old fears.7 Through the practice of Vipassana we can realize that the mind operates on a far larger territory than it was thought by the modern psychologists. By the recent researches on the operation of brain it has been discovered that human nervous system has an enormous capacity. Though psychotherapy is very effective in curing anxiety related mental problems, it is expensive, time consuming and available only in cities. Vipassana meditation can be applied everywhere to cure as well as prevent mental problems. Vipassana should be made a part of the treatment of mental problems for several reasons:

1.     It teaches us the way to observe things in a disinterested manner.

2.     It makes us aware of the fact that every sensation and feeling is impermanent.

3.     Our tension and anxiety are diminished considerably.

4.     The tendency towards anger and violence is considerably reduced.

5.     Helps us to remain calm and cool in a difficult situation.

6.     Encourages us to do constructive work.

7.     Helps us to introspect.

8.     Teaches us to enjoy life by being free from stress. It may help people getting rid of alcoholism and drug abuse.

9.     Improves our communication skill.

10.  Helps us to get deep and sound sleep.

11.  Makes us fresh and alert in body and mind.

12.  Increases in us a sense of joy and inner happiness.

13.  It helps us to keep our mind and body strong which is very essential for fighting the virus.

14.  It improves our power to concentrate and this enables us to observe all the sensations that are going on in our mind more minutely and from a distance as if the practitioner is witnessing the events as a distant observer as  a third person.

15.  It encourages in the patient a positive ethical and outlook about the disease and his future life.

16.  By providing a means to overcome psychological, emotional, physical, and mental problems it will enable the patient to be more successful in managing his personal affairs.

17.  The practice of Vipassana will make us more skilful in handling whatever is taking place in our lives.

18.  The practice of Vipassana will encourage us to solving the problems of our life more efficiently instead of escaping from them.

19.  It has a cleansing effect on our mind as it helps us to get rid of negative emotions like anger, hatred, and greed.

In this way the practice of Vipassana Meditation helps us to face any mental shock by the adverse situations caused by Covid 19 by increasing our energy, vitality and stability. Thus we become better equipped to fight against virus infection.

Covid 19 has proved that everything in this world is impermanent and ever changing. By the practice of Vipassana we shall be able to accept the change that will take place in our lives during this pandemic situation. This meditation teaches us that no one can escape from this and in this way our life will become bearable to us. Our aim in life is to understand ourselves and Vipassana gives us an opportunity to realize this aim.

 Two thousand and five hundred years ago with the help of Vipassana meditation the Buddha attained enlightenment which taught him the way to eradicate all human suffering. Since Covid 19 is a great source of human suffering it can be cured by the practice of Vipassana meditation. Though the physical and mental health can be achieved by the practice of Vipassana, its ultimate aim is the attainment of enlightenment. So the practice of Vipassana will help us a great deal to follow the teachings of the Buddha and for our mental and physical well-being.8 

We can also say that the aim of our life is to live in harmony with ourselves and our surroundings. So we should learn to be friendly with our environment. In this pandemic situation we can be benefitted by the practice of Vipassana in a number of ways.

Notes and References:

1.     Importance of Vipassana (Buddhist Meditation) In the Pandemic of Covid19 : A Review by BalajiPothbare, R. Govind Reddy, PrashantShinde, VanmalaWakode

2.     E. Hedderman1, V. Doherty, S. O’Connor, Mindfulness Monents for clinicians in the midst of a pandemic, Irish Journal of Psychological Medicine, p 1-4

3.     Emily A Holmes, Roy C O’Connor, et al, Multidisciplinary Research Priorities for the Covid 19 pandemic: a call for action for mental heath science, www. The lancet.com/psychiatry volume 7 June 2020

4.     Kirsten Nunez, The Benefits of Vipassana Meditation and How to get Started

5.     Vipassana Meditation, Available from: https;//www.dhamma. org/en-US/about/vipassana

6.     Vipassana Meditation, Available from: http//www.buddhistvipassana.com/vipassana-basics/the –four-types-of-vipassana-meditations

7.     McEwen BS Stress, adaptation and disease. Allostasis and allostatic load. Ann N.Y. Acad Sci. 1998: 840: 33-44

8.     Jyoti Doshi, Vipassana and Psychotherap, Vipassana Research Institute, Igatpuri, Nashik, Maharashtra, https// www. Vridhamma. Org/ research/ Vipassana-%26-Psychotherapy     

 

Tuesday, May 18, 2021

BUDDHISM IN RAKHAIN : PRACTICE AND PERCEPTS

 

Bhikkhu Sumanapal 

(The Rakhine people or Arakanese people are a Southeast Asian ethnic group. We do not have any particular data about their number; most probably they constitute 5.53% or more of Myanmer's total population.) They also dwell in Bangladesh particularly in Chittagong and Barishal Division. We can also find Rakhain people in Tripura. In North East India Arakanese people are known as Maghs. 

(The Rakhain people are predominantly Tharavada Buddhists. Due to its close proximity with the Indian subcontinent Arakense culture shows a very strong Indian influence. The Arakanese language is closely connected with Burmese language.

The ancient city of Dhanyawadi is now completely in ruins. During the period 580 B.C.to 326 A.D. the Buddha makes his first appearance in Dhanyawadi. The period During the reign of King Nga Tone Mun the civilization Dhanyawadi reached its peak. It was at the zenith of its glory and had trade relation with many foreign countries. 

In Arakan there were three Golden Maruk periods. The first one started in the year 1430 and lasted till 1530, the second started in the year 1531 and lasted upto 1638 and the final period started in 1638 and continued till 1784. The second golden period in which Rakhain attained supremacy in the field of national integration and became the supreme in the adjoining areas.

In Marak U we find many archaeological remains such as inscriptions, Buddha images, and his footprints, and great pagodas, and these remind us of the Gupta age of India. All these things exerted a great spiritual influence in the people of that country. 

Among the historical relics of that period we may mention coins, inscriptions, Buddha image etc..

In Arakanese coins we find the image of the ruler on one side and the logo of the sun and the moon on the other. One such coin made during the reign of king Niti chandra in 8th century can be seen in British Museum. 

The.famous archaeologist Forchhammer discovered a stone inscription written in Nagari character. 

It was a hilly region and according to Burmese tradition the Buddha himself had visited the place some 2500 years ago. Apart from this archeologists have also discovered a Buddha image in the dharma chakra mudra, relef sculpture made in 4th century A.D, red sandstone slabs, etc.

From these testimonies it is conclusively proved that Buddhism entered Burma in the ancient period. 

It was King Dvan Chandra who founded the city of Vesali, during 327 A.D. King Dvan Chandra carved a Buddha image in 327A D and on it a Pali incription can be found. If it is translated into English it will be like this, "Of these dhammas which arise from cause/ The Tathagata has declared causes/ Lord Buddha preached about the causes and that which is the ceasing of them /And that which is the ceasing of them, Nirawada Thitesa/ This the great ascetic declares. This verse shows that when it was composed theravada Buddhism was at its zenith in Burma."

There were also many stone inscriptions in different scripts and languages. Scholars like Dr E.H.Johnston have made an analysis in which we are provided with a list of kings. Those many of the pagodas and inscriptions are now in ruins they amply prove that Buddhism in those days was highly popular among the masses in Burma.

Now we can discuss the Buddhist Councils that took place in Rakhain. It happened in 638 under the joint venture of Ceylon and Rakhain. The council was organized by king Dhamnawizaya who was its chief patron. Hundreds of monks from Ceylon and Rakhain took part in the council.  

To commemorate the occasion pagodas, statues and inscriptions were made, the Tripitaka was inscribed. Another Budhist Council was organized by King Mim Yin Phru in the year 847 A.D The Council was attended by 800 arhats. The practice and development of Buddhism was never hampered and there was no lack of royal patronage.

In architectural style this region shows influence of India, particularly that of east India. Dr. Forchhammer claims that "in durability, architectural skill, and ornamentation the Maruk.U temples far surpass those on the banks of Arrawaddy". 

The Vesali kings started making coins around the fifth century A.D. On one side of the coin we find the name of the ruler during whose rule the coins were made and on the other side we find inscriptions written in Persian and Nagari language.

Various foreign powers like the Mongols, Mon, Bamar and Poruguese invaded this country. In the year1784 the crown prince of the Konbaung dynasty attacked western Yoma (Arakan Mountains) and then annexed Rakhaine. The Rakhain people fought for decades and their leader was Nga ThannDe and Chin Byan.

In the year 1826 Rakhine was annexed by the British and Sittwe or Akyab became its new capital. In 1852 Rakhain became a part of lower Burma. Some monks like U Ottama and U Seinda became the leaders in the freedom struggle against the British. 

During the Second World War Arakan Defence force turned to the allies and fought against the Japanese. After became independent Rakhine was made a division within the Union of Burma.)

Though in 1974 the Ne Wins government gave Rakhine Division state status it was useless in effect. We find a group of Rakhain people living in the coastal areas like Cox's Bazar, Borguna, and Patuakhali. Before the two countries Myanmar and Bangladesh were formed they had migrated from Myanmar to Bangladesh. In 2020 there are 16000 members in their community. 

History says that the Rakhains migrated from Myanmar during the eighteenth century and Cox's Bazar and Patuakhali district. When Arakan was annexed by Burma in 1784 the refugees went to Cox Bazar for shelter. The place received its name from Captain Hiram Cox who was entrusted with the task of allotting land to the refugees.  The Rakhain people and the local Bengali population communicate in a very unique dialect. The Rakhains managed to keep intact their culture, religion, and language to a great extent. Schools imparting instructions in Rakhain language used to exist in that area till the year 1998 but they had to be closed down due to lack of funds.

 

Myanmar is predominantly Buddhist country where the faith of the Buddha is practised by nearly 90% of the population. Most of the citizens of the country belong to the Theravada tradition. Various tribes like the dominant Bamar people, Shan, Rakhain, Mon, Karen, and Chinese are well integrated into Burmese society. Among them the Rakhains are a South East Asian ethnic group in the country who form the majority community along the coastal region of present day Rakhaine state (formerly officially called Arakan.) (The Arakains are approximately 5.53% of the total population of Myanmar but we cannot be certain as there is no accurate census figure. Rakhaines are among the four principal ethnic groups of Burma and they claim to be one of the earliest groups who started following the ideals of the Buddha in South East Asia.  Though Rakhaine culture is predominantly Buddhist it shows some Indian elements because it is not very far from the Indian subcontinent. The music, literature and culture of Rakhaine are strongly influenced by their Indian counterparts. The people of Rakhaine practise Theravada Buddhism like most other tribes in Myanmar along with nat worship which means worshipping spirits that are believed to be in control of the worldly affairs of the people.

For the devout Buddhists of Rakhaine as well as for the Buddhists of Myanmar there are two very popular practices, namely merit making, and Vipassana. For the Buddhists of Rakhaine the most common path adopted is the path of merit making. Merit making chiefly consists of the following five precepts and doing good deeds like charity and dana. The main objective of these acts is to ensure rebirth in a favourable condition. On the other hand Vipassana meditation which became popular around the early twentieth century. According to popular belief, by participating in vipassana meditation enlightenment can be attained.

Like the Buddhist of the other parts of the country the Buddhists of Rakhain are devout in their belief and practice and the influence of this religion is all pervasive over there. It was king Anawratha who founded first Burmese empire in the 11th century. He took significant steps for the simplification of the spiritual and religious beliefs of the country. But he was unable to get rid of the animistic ideas held fast by his countrymen and as a result of it the worship of countless gods and goddesses or nats is still continuing among the masses. We can find the image of at least one nat in every Burmese Buddhist temple.

The efforts of the missionary monk Shin Arahan is primarily responsible for the establishment of Buddhism as the state religion. His achievement becomes more creditable when we consider the fact that it was the period in which it was declining in other parts of Asia. Like the Buddhists of the other parts of Myanmar, the Buddhist of Rakhaine, monks and householder alike, recites three times a day, ‘The Three Jewels’ or the Triratna or in other words taking refuge to the Buddha, Dhamma and Sangha.  The formula of the triple gem offers solace and peace to the Buddhists, this recitation gives them strength. Besides, there is also the understanding of the Four Noble Truths which teaches them the following: 1.There is always an element of suffering in life. 2. Desire is the cause of suffering 3. If we can give up desire and attachment all our suffering will come to an end. 4. If we can follow the Noble Eight Fold Path all our suffering will come to an end.  By Noble Eight Fold Path we mean right view, right intent, right conduct, right speech, right livelihood, right endeavour, right mindfulness, and right meditation. These Eight Noble means can be divided into three categories namely wisdom, morality and mental discipline. Right view and right intent come under the category of wisdom, speech, conduct or action and livelihood are included within morality, and endeavour, mindfulness and meditation are the qualities which originate from mental discipline.

Now we can mention some Buddhist terms that are used in Rakhaine

Gyo daing: Small Buddha shrines found in temples.

Kyaung: A Buddhist monastery

Pagoda: A Burmese Buddhist temple.

Parabaik: folded palm leaf manuscript

Paya: generic form of a Buddhist temple

Pahto: another word for a temple generally referred to the hollow Indian style temples (with minor shrines as opposed to temples constructed around a solid stupa.

Pongyi: a Buddhist monk. Pyat -that multi roofed pavilions, usually made of wood,

Samsara: cycle of birth and death (rebirth)

Sayadaw:

Tazaung: A Buddhist shrine

Thabeik:

Thilashin: a Buddhist nun

Zedi: a stupa

 

The monks provide the people of Rakhaine the way to salvation by playing a model for them. Most of them are novices or students who become monks only for a stipulated period of time. The monks has to vow for abandoning all material possessions except the following items: three robes, a razor for shaving, a needle for sewing, a strainer to ensure that no living being is swallowed , a belt, an arms bowl. Secondly, the monk takes the vow not to kill any living being or to injure anyone. Finally, the monk has to observe complete sexual celibacy throughout his life. The monk makes his livelihood through begging from door to door. The food collected from house to house is the only source of food for the monk.

A Buddhist is not considered civilized until and unless he undergoes the ceremony shin-pyu which is the ceremony by which he is  initiated into the order of the monks. Here the Buddha is his ideal because he left his family in search of spiritual life and enlightenment. Before the night of shin-pyu a grand feast is organized in which all the monks of the monastery as well as the young boy participates. In the weeks before the ceremonies, the boy would have been familiarized with the language and behaviour befitting a monk. During the initiation ceremony the novice prostrates himself three times, and then he is accepted in the community that originated with the Buddha. During his time in the monastery, his parents must address him in honorific terms. He will call them Upasaka-Upasika, which is not applicable to his fellow monks in the order.